Selamün aleyküm hocam; sünneti müekkede veya farz namazların birinci oturuşunda Allahümme salli ve barikide okursak namazımız geçerli olur mu?

*******

Ve aleyküm selam.

Bu durumda sünnet-i müekkede olan namazlarda, farz olan kıraati geciktirmiş olduğumuzdan; farz namazlarda ise yine farz olan kıyamı geciktirdiğimizden dolayı sehiv secdesi yapmamız gerekir. Bu hata namazı bozmaz, ibadet sahihtir; ancak sehiv secdesini terk ettiğimiz için namazı iade etmemiz (yeniden kılmamız) daha muvafık, ihtiyat ve takvâya daha uygundur. Zira;

Hanefilerden esah olan görüşe göre sehiv secdesi vâcip, diğer mezheplere göre ise sünnettir. [Bkz. İbnü’l-Hümâm, Fethu’l-Kadîr, Mısır 1316/1898, I, 355, 374; el-Kâsânî, Bedâyiu's-Sanâyi', Beyrut 1394/1974, I,163-179; el-Meydânî, el-Lübâb, İstanbul, yyy., I, 95 vd.; ez-Zühaylî, el-Fıkhul-İslâmî ve Edilletüh, Dımaşk 1405/1985, I, 87 vd.]

Hanefilerin bu mevzuda dayandığı delillerden, Abdullah b. Mes'ud’dan (r.a.) nakledilen şu hadis-i şeriftir:

"Sizden birisi namazında şüpheye düşerse, doğrusunu araştırsın ve namazını kanaatine göre tamamlasın, sonra selam verip sehiv secdesi yapsın, yani yanıldığı için iki secde daha yapsın." [Bkz. Buhârî, Sahih, Salât, 31; Müslim, Sahih, Mesâcid, 88, 89; Ebû Dâvud, Sünen, Salât, 190, 191, 193; Nesâî, Sünen, Sehv, 24, 25; İbn Mâce, Sünen, İkâme, 132, 133; Mâlik, Muvatta', Nidâ, 61-63; Ahmed b. Hanbel, Müsned, I, 190, 193, 204-206.]

Hâsılı; Hanefilere görenamaz kılan kişi bu secdeyi terk etmekle günahkâr olur, fakat namazı fasit olmaz (bozulmaz). Çünkü sehiv secdesi kaybolmuş bir şeyin tazminidir (ödenmesidir). Bir şeyin tazmini ise ancak vâcip olur. Sehiv secdesi, teşehhüdü okumak ve selâm vermek gibi vâcip olan işlerin yapılmasından doğan günahı kaldırır, giderir; fakat bir rükün olan, meselâ bir rükuu yapmamaktan doğan eksikliği kaldırmaz.

Netice: Namazda vâcibi terk eden kişi, sehiv secdesi yaparak namazını tamamlayabileceği gibi, o namazı bitirdikten sonra yeniden de kılabilir. Bu hususta serbest olmakla birlikte, yukarıda da belirttiğimiz gibi, ihtiyata uygun olan o namazı yeniden ikame etmektir. 

Go to top