Hayırlı Ramazanlar Hocam. Bildiğiniz üzere yaz ayları başladı.sorum şu.Peygamber Efendimiz (s.a.v) duş almış mıdır? serinlemek için.Yoksa her banyoya girişinde gusül mü almışdır? Dinimizde serinlemek için suyun altına girip çıkmak var mıdır? şimdiden teşekkür ederim.(Kışın gusül alsak oluyor da her zaman yazın teravihler olsun havanın sıcaklığı olsun vakitlerin darlığı oldun vakit bulamıyoruz)

Soru: Mehmet Nedim tarafından yazıldı. Kategori: Soru - Cevap

*******

Selamün aleyküm kardeşim; size de hayırlı-feyizli ramazanlar…

1. Peygamber Efendimiz (s.a.v.) oruçlu iken hararetini gidermek için başına su dökmüştür. Ancak bu maksatla yıkandığına (duş aldığına) dair bir bilgiye rastlamış değiliz. Kaldı ki bizim uymamız gereken, bu ve benzeri hususlarda gelen haberler, hadis-i şerifler değil, mezhep imamlarımızın-müçtehitlerin bunlardan çıkartıp ortaya koydukları hükümlerdir. Bu mevzuda âlimlerimizin görüşleri şöyledir:

Keyfi de olsa, banyo yapmaktan dolayı oruç bozulmaz. Vücuttaki tüy deliklerinden / ciltteki gözeneklerden su sızması oruca zarar vermez. Oruçlu iken banyo yapmak caizdir. O bakımdan eğer kötü kokuyorsak, camiye gidiyor cemaate karışıyorsak, vaktin darlığını filan bahane etmeden mutlaka yıkanmalıyız. Başkalarını rahatsız edici çirkin kokularla camilere gitmemeliyiz.

Ramazan-ı şerîfte serinlemek maksadı ile ağza burna su almak veya soğuk suyla yıkanmak ya da yaş elbiseye sarılmak, mezhep imamımız İmam-ı Azam (rh.) hazretlerine göre mekruhtur. Yani orucun sıhhatine zarar vermese de sevabını azaltır, manevi bakımdan zararı olur. İmam Ebû Yûsuf`a (rh.) göre bunda bir kerâhet yoktur. Bize düşense, ihtiyatla hareket edip takva yolunu tercih ederek İmam-ı Azam hazretlerinin görüşüne uymaktır.

Ayrıca unutmamak lazım; denize veya nehre girip de uzun müddet yüzülecek olursa, büyük bir ihtimalle mideye veya dimağa su kaçar. Böylecede oruç bozulur.

Keza, kişi eğer rüyada ihtilam olup banyo yapması gerekiyorsa oruçlu iken gusül abdesti alabilir, hatta almalıdır mutlaka ve cenabet gezmemelidir. Fakat ağza ve burna su verirken dikkat etmeli, su kaçırmamalı, suyu yutmamalıdır. Yoksa orucu bozulur, kaza etmesi gerekir.

2. Rasûl-i Ekrem Efendimiz (s.a.v.) hakkında, her banyoya girişinde gusül mü almışdır?” sorunuza gelince…

Kusura bakmayın ama, böylesine mantıksız bir soru, düşünülmeden edilmiş bir lâf olabilir mi?

O İki Cihan Güneşi Efendimiz (s.a.v.), serinlemek veya bir başka niyetle banyo yapacak / duşa girecek de, boy abdesti almadan çıkacak! Hiç bunu hafsalanız alıyor mu?

“Duş almak” ne demektir?

Suya girip yıkanmak değil mi?

Peki suyun altına girip boy abdesti almadan çıkmak bir Müslüman için ahmaklık olmaz mı?

Öyle ya, hazır su var, akıyor, altına girmişsin, aklın da başında… O halde niçin abdest almadan çıkacaksın?!

Kaldı ki duş almakla zaten abdestin farzları yerine gelmiş olmuyor mu? Zahmet edip o niyetle sünnetine-âdabına da riayet ederek ağzına ve burnuna su aldığın zaman gusül de tamamlanmış olmaz mı?

Nitekim daha önce sorulmuş “Her duşta gusül abdesti gerekir mi?” sualini de şöyle cevaplamış idik:

“Hazır duştasın, neden boy abdesti almayacaksın? Boy abdestinin normal abdeste göre elbette üstünlüğü vardır, ecri büyüktür. Kaldı ki abdestin olsa bile mâlum, ‘abdest üzerine abdest almak nûr üzerine nûrdur’. Sevap fazlalığı sırtında yük mü oluyor ya da kambur mu oluşturuyor? Amellerin belli şartları, farz ve vacipleri olduğu gibi, bir de sünneti-âdabı vardır. Bunlar da farz ve vaciplerdeki noksanları tamamlar. Âdâba uygun olan, madem yıkanıyorsun, abdestini de almandır. Bu denli gereksiz bir soru düşünülebilir mi?” Bk. http://www.halisece.com/sorulara-cevaplar/2838-seytan-ve-nefs-i-emmarenin-maskaraliklari.html

Tabii ki sıcaklarda serinlemek için duş alabiliriz. Dinimizde serinlemek için suyun altına girip çıkmak var mıdır?” diye bunu sormanın bin anlamı var mı? Bu mevzuda ancak şu sorulabilir:

Oruçlu iken, ihtiyaçtan değil de keyfî olarak mesela sırf serinlemek maksadıyla banyo yapmak / duş almak / yıkanmak orucu bozar mı ya da sevabına zarar verir mi?’

Bunun cevabını da yukarıda-girişte zaten verdik. Dilerseniz tekrar okuyabilirsiniz.