Selamun aleykum Hocam. Nasılsınız? Bir soru geldi aynen size aktariyor ve cevabını bekliyoruz inşaallah. Soru şu: Saraptan yapılmış sirkeyi kullanmak İslami yönden doğru mu, caiz mi? diye yazmış. Cevap için şimdiden teşekkür ederiz. İlahi Dinleyin – Facebook

*******

Ve aleyküm Selam kardeşim…

Hamdolsun, sağlığınıza duacıyız.

Bildiğiniz gibi “sirke” elde edilirken; üzüm, elma vb. meyvelerin önce mutlaka “şarab”a dönüşmesi şarttır. Aksi taktirde sirke olmaz.

Elma, kayısı, zerdali, erik, dut gibi meyvelerden… Şekerleşmiş tohumlardan… Arpadan, pirinçten, patatesten… Hatta ispirtodan da sirke elde edilir. Hangi meyveden ya da tahıldan olursa olsun, önce bu meyvenin şarabı elde edilir, daha sonra bu şarap sirke bakterileri tarafından aşılanarak sirkeye dönüştürülür. [Bkz. Sıdıka Bulduk, Gıda Teknolojisi, Detay Yayınları, Ankara, 2009, s. 286-287]

Sirkenin helâl olduğu edille-i şer’iyyenin ikinci kaynağı olan Sünnet’ten birçok hadisle sabittir. Bunlardan en meşhuru, şu hadis-i şeriftir:

Hz. Câbir’den (r.a.) rivâyet edildiğine göre, Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:

“Sirke ne güzel katıktır!” [Müslim, Sahih, Eşribe 164-169; Ebû Dâvûd, Sünen, Et’ıme 40; Tirmizî, Sünen, Et’ıme 35; Nesâî, Sünen, Eymân 21]

Haram olan bir şey, fermantasyon yoluyla helale dönüşebilir. Şaraptan dönüşen sirkeyi kullanmak helâldir.

Bu noktada ölçü; bir şeyin aslının helâl veya haram olması değil, o şeyin aldığı son hâlidir. Önemli olan, ortaya çıkan yeni maddedir.

Fıkıhta buna istihâle” denir.

İstihâle, bir şeyin yapısının değişerek yeni bir hale yani başka bir maddeye dönüşmesidir.

Şarab”ın kendisi haram olsa da ondan dönüşen “sirke” helâldir. Aynı şey tersi için de geçerlidir; üzüm suyu helaldir, ama şaraba dönüşürse haram olur.

Sonuç

Balsamik sirkenin kullanılmasında, üretilmesinde, alım-satımının yapılmasında İslamî açıdan bir mahzur yoktur, caizdir.

 

Go to top