hocam selamun aleykum, hayvanların öldükten sonraki durumu ne olacak? ahirette tekrar canlı olabilecekler mi? ölen hayvanın arkasından dua okunur mu? teşekkürler
*******
Ve aleyküm selam.
1- Malum olduğu üzere mahşer günü bütün canlılar gibi hayvanlar da diriltilecek, biribirlerinden haklarını aldıktan sonra da cesetleri toprak olacak. Ancak ruh bâkî kalacağına [Bkz. http://halisece.com/akaid/122-olum-ve-ruhun-bekasi-mevzuu.html] göre, bütün hayvanların ruhları da kendilerine mahsus âlemde bâkî kalacaktır.
Süleyman aleyhisselâmın Hüdhüd'ü, Salih aleyhisselâmın devesi, Ashab-ı Kehf'in Kıtmîr’i / köpeği ve diğer bazı hayvanlar da hem ruhları, hem de cesetleri ile birlikte Cennet’e gidecektir. [Bkz. Alûsî, Rûhu’l-Meânî, 5, 226; Kurtubî, Tefsîr, 1, 372]
"…O gün (ahirette, hesap gününde) kişi, ellerinin önceden gönderdiğine bakacak; kâfir ise, ‘Ah ne olaydı, ben bir toprak olaydım!’ diyecektir.” [Nebe’ suresi, 40] ayet-i kerimesi, hayvanların mahşer meydanında karşılıklı olarak hesap verdikten sonra bedenlerinin toprak olacağını haber veriyor.
Abdullah bin Ömer (r.anhuma), Ebu Hureyre (r.a.) ve İmam Mücâhid’in (rh.) bu ayetin tefsirindeki beyanlarına göre, Cenab-ı Hak mahşer gününde hayvanları biribirleriyle ödeştirecek, sonra da onlara,"Toprak olun" buyuracak. Neticede onların hepsinin bedenleri toprak olacak, ruhları ise bâkî kalacaktır. Hayvanların Cehennem azabından kurtulmalarına gıpta ile bakan kâfir, o gün kendisinin de toprak olmasını arzu edecek ve ayet-i celide açıklandığı üzere, “…Ah n’olaydı, ben (de keşke) bir toprak olaydım, diyecektir".
Bir hadis-i şeriflerinde Rasûlullah Efendimiz (s.a.v.), "Haklar, kıyâmet günü elbette sahiplerine verilecektir. Hatta boynuzsuz koyun için boynuzlu koyuna kısas yapıl(mak suretiyle hakkı alın)acaktır." [Bkz. Müslim, Sahih, Birr, 15, 60; Tirmizî, Sünen, Kıyâmet, 2; Nevevî, Riyâzu’s-Sâlihîn, Hadis no: 204] buyurarak, ahirette hiçbir zulmün-haksızlığın karşılıksız kalmayacağını bildirmişlerdir.
2- Hayvanların ruhlarına gelince…
Yukarıda da belirttiğimiz gibi, bazılarınca diğer hayvanların da ruhlarının Cennet’e gireceği söylenmiştir. Ve ayrıca her bir mahlûkun ara sıra kullanacağı bir cesedinin bulunacağı da bildirilmektedir. Onların Cennet’teki hayatını; dolayısiyle nerede ve nasıl bulunacaklarını ise, ancak Cenab-ı Mevlâ-yi Zû’l-Celâl ve’l-Kemâl hazretleri bilir. Çünkü o âlemin hakikatine-mahiyetine, gerçek keyfiyetine dair bizim idrakimiz kâfi gelmez.
İnsan gibi ruh mealceset Cennet’e girecek olan hayvanlar ve bunların sahipleri olan peygamberler (aleyhimüsselâmu ve’t-tahiyyeve ve alâ Nebbiyâ hâssah) hazerâtı ve sair zatlarla olan münasebetleri hakkında detaylı bilgi için de bkz. http://www.halisece.com/islami-makaleler/915-cennet-e-girecek-on-hayvan.html
3- Son olarak da, “Ölen hayvanın arkasından dua okunur mu?” demişsiniz.
Bildiğiniz gibi hayvanlar, ins ve cin taifesi gibi mükellef ve mes’ul varlıklar değildir. Zira onlar akıl, idrâk ve şuur sahibi değildirler. Dolayısiyle umumi manada ahirette mükafât ve mücazâtları da mevzuu bahs olmaz. Yani onların arkasından ruhları için dua okuma vazife ve mükellefiyetimiz yoktur, bununla memur, mes’ul ve muhatap değiliz. Ama mü’min olarak, canlı-camit her şeye iyi ve güzel muamele etmekle memuruz. O bakımdan mesela hastalanan, nazara gelen canlılar için şifa duaları, nazar ayeti, Âyetü’l-Kürsî, İhlâs, Felak, Nâs surelerini ve Fatiha-i şerifeyi okuyabiliriz. Yaralı ve sakat durumda olanların, eğer imkânımız varsa, tedavilerini üstlenebiliriz. Şifası Allah'tandır, rızâ-i ilahi için bunları vesile edinmek de elbette ki caizdir, sevabı da büyüktür.
Kısacası ölen hayvanın ardından dua okumanın İslâm fıkıh-hukuk ve âdabında yeri yoktur. O bakımdan bu hareket İslâm dışı bir harekettir, bid’attir, abesle iştigâldir, kaçınmak gerekir. Allah korusun, bunun bir adım ötesi de onlara cenaze namazı kılmaya kalkışmaktır ki, medyada maalesef bunlara da rastlamıyor değiliz.
Hayvan canlıyken tabii ki sevilip beslenebilir. Hangi hayvanın nasıl ve nerede besleneceği de İslâm fıkıh ve âdabında açıklanmıştır. Lakin bunun ötesinde kalkıp hayvana / hayvanlara özel mezar yapmak, farklı noktalarda onlara kalkıp dua etmek yanlıştır. Hayvanlar zaten mâsumdur. Ölmüşse şayet, yapılması gereken, onu münasip bir yere gömmektir. Bu da insanların ve çevrenin rahatsız olmasına mâni olmak içindir.
Netice: Eğer hayvanlara hayatları esnasında iyi muamele eder, zulme / haksızlığa uğramalarına engel olup sevgilerini kazanırsak, ahirette de bunun mutlaka mükâfat olarak karşılığını buluruz. Binaenaleyh dikkat etmek lâzım; aksi yöndeki davranışlarımızın da, hiç şüphesiz cezasını görürüz.