Esselamu Aleyküm hocam Yemekten önce elleri yıkadıktan sonra kurulamanın dini bi hükmü varmıdır sünnete uygunluğu veya teşvikliği varmıdır  Esselamu Aleyküm 

Soru: Mehmet Akif tarafından yazıldı. Kategori: Soru - Cevap

*******       

Ve aleykümü’s-Selâm kardeşim;

Dilerseniz sorunuzu önce kısaca cevaplayalım, ardından da yemekten evvel ve sonra elleri yıkanmakla alakalı açıklamaya geçelim.

Bilindiği üzere yemekten önce elleri yıkamak sünnettir. Kurulamak da bu sünnetin devamı olan bir edeptir, menduptur. Nasıl gusülden, abdestten sonra kurulanıyorsak, ki bu sünnettir, kurulanmamak ise Hanefîlerce tenzîhen mekruhtur; o halde yemek öncesi ellerimizi yıkadıktan sonra kurulamak da güzeldir, menduptur. Elimizin suyunu oraya buraya damlatıp kötü bir manzarayla çevremizi rahatsız etmektense, bir havlu veya peçeteyle silip kurulamak tabii ki güzel olur. Rabbimiz celle şânuhu her şeyin güzel yapılmasını sever. Nitekim Beyhakî’nin (rh.) rivayet ettiği bir hadis-i şerifte, “Allahu Teâlâ, yaptığı işi hakkıyla (temiz ve güzel)  yapanı sever.” buyrulmuştur.

***

A ç ı k l a m a

Yemekten önce ve sonra elleri yıkamak

Yemekten evvel ve sonra eller yıkanmalıdır. Bu mevzuda gelen hadis-i şeriflerden bazıları şöyledir:

Yemekten evvel el yıkamak bir hasenedir, yemekten sonra ise iki hasenedir, iki kat sevaptır.” buyrulmuştur. [Bilmen, Ömer Nasuhi, Büyük İslam İlmihali, S. 448]

Yemekten önce abdest almak (el yıkamak) fakirliği, yemekten sonra el yıkamak ise deliliği giderir.” [Gazalî, İhyâu Ulûmiddîn, C. 2, S. 9; Taberani, ibn-i abbas’dan rivayet etmiştir.]

Yemekten önce el yıkamak fakirliği giderir, yemekten sonra ise küçük günahların affına sebeb olur.” [Mültekâ Tercümesi, C. 4, S. 65]

Başka bir rivayette “Gerek yemekten önce, gerekse sonra olsun, el yıkamak fakirliği giderir” denmiştir. Çünkü el, pislenmekten korunamaz. Bu bakımdan eli yıkamak nezâhet ve nezâfete daha yakındır. Bir de yemekten gaye; ibadet yönünden dine yardım etmektir. Bu bakımdan yemekten önce yapılan temizlik, namazdan önceki abdest gibi yerinde bir temizlik olur. [İmam Gazalî, a.g.e., C. 2, S. 9] 

Bir kimse, Allah’ın, evinin hayır ve bereketini artırmasını isterse, yemekten önce ve sonra abdest alsın. Hâfız Abdulazim, yemekten önce abdest almanın anlamı ellerin temizlenip yıkanmasıdır, diye açıklar.” [İmam Şa‘rânî, el-Uhûdü’l-Kübrâ, S. 453]

Hz. Selman radıyallâhu anh anlatıyor:

"Tevrat’ta okudum: “Yemeğin bereketi, yemekten sonra (el ve ağzı) yıkamadadır” diyordu. Bunu Resûlullah’a (s.a.v.) söyledim:

Yemeğin bereketi yemekten önce ve sonraki yıkamalardadır” buyurdular. [Tirmizî, Sünen, Et'ime, 39; Ebu Dâvud, Sünen, Et'ime, 12; Kütüb-i Sitte, Hadis No: 3889] 

Ebû Hüreyre (r.a.) anlatıyor:

 Rasûllullah (s.a.v.) buyurdular ki:

Şeytan muhakkak ki hassastır, cidden pek hassastır. Kendinizi ondan sakındırın. Kim elinde et kokusu olduğu halde geceler, sonra da kendisine bir fenalık ulaşırsa, sakın ha nefsinden başkasını suçlamasın.” [Tirmizî, Sünen, Et'ime, 48; Ebu Dâvud, Sünen, Et'ime, 54; Kütüb-i Sitte, Hadis No: 3888]    

Yemekten önce el yıkamakta âdab; önce gençlerin, sonra yaşlıların ellerini yıkamalarıdır. Yemekten sonra ise; önce yaşlıların, sonrada gençlerin ellerini yıkamaları edeptendir. Zahıyre’de böyledir. [Fetavâ-yı Hindiye, C. 12, S. 62]

Kadın olsun erkek olsun cünüp olan bir kimsenin, ellerini ve ağzını yıkamadan yemek yemesi ve su içmesi mekruhtur. Hayız için böyle değildir. Fakat müstehap olanı her zaman ağzı yıkamaktır. Fetâvâ-yı Kaadıhân’da da böyledir. [Fetâvâ-yı Hindiye, C. 12, S. 64. Bilmen, Ömer Nasuhi, a.g.e., s. 448]

Go to top