Soru: Ferhat tarafından yazıldı. Kategori: Soru - Cevap
*******
Ve aleyküm selam.
Sorunuzun kısa cevabı; eğer gusül abdestiyle herhangi bir amel-ibadet yapmadıysanız, onun üzerine abdest almak israf olur. İsrafsa malumunuz haramdır. Ama mesela en azından abdest namazı gibi nâfile bir namaz kıldıysanız, bundan sonra onun üzerine abdest almanızın bir mahzuru olmaz, bilakis mendup olur, nûr üstüne nûr olur.
***
A ç ı k l a m a
Peki, mendup nedir?
Hanefi mezhebine göre mendup; sevilen, yapılması uygun olan, işlenmesi teşvik edilen ameldir. Dinen yapılması iyi sayılmakla birlikte yapılmamasında da mahzur olmayan ve Rasûlullah Efendimizin (s.a.v.) bazan yapıp, bazan terkettiği amel ve ibadetlerdir. Buna; müstehap, nâfile, tatavvu ve ihsan da denilir. Farz, vacip ve sünnet-i müekkede dışında kılınan namazlar, tutulan oruçlar ve verilen sadakalar, yapılan amkeller bu mahiyettedir. Güzel bir iş sayıldığı için mendubu işleyen sevap alır, terkeden ceza görmez.
Aldığınız gusül abdestiyle farz veya nafile bir namaz kılmış iseniz, yeniden abdest almanız menduptur. Çünkü abdest üstüne abdest almak, "nûr üstüne nûrdur." Nitekim Fahr-i Kâinat Efendimiz (s.a.v.) buyurmuşlardır ki:
“Kim abdestli olduğu hâlde yeniden abdest alırsa, Allahu Teâlâ bu sebeple kendisine on hasene yazar.” [Tirmizî, Sünen, Tahâret, 44/58, 59; İbn Mâce, Sünen, Tahâret, 73]
Şer'an/dinen yapılması istenen bir amel yapmamış idiyseniz, yeniden abdest almanız israf sayılır. [İbn Âbidîn, Reddü'l-Muhtar, 1,111]
Devamlı abdestli olmak da menduptur. Binaenaleyh takva bakımından dilimizi, ‘abdest alacağım’ yerine ‘abdest tazeleyeceğim’ demeye alıştırmamız güzel olur. Bu haslet, hakiki mü’minlerin ahlâkıdır. Nitekim İbn Mâce, Hâkim, İmam Ahmed ve Beyhakî'nin (rahımehumullah) Hz. Sevbân'dan (r.a.) rivayet ettikleri hadis-i şerife şöyle buyrulmuştur:
"Doğru olun; men edilemiyeceksiniz. Bilin ki, en hayırlı ameliniz namazdır. Hakikî mü’minden başkası da daima abdestli olmaya çalışmaz."