Sahabe-i Kiram Hazeratına radıyallahu anh denildiğine binaen, başkalara da bu mânâda söylemek muvafık mıdır?
*******
Ehl-i Sünnet âlimleri-câmiası örfünde bir âdab olarak kullanılan tabir ve terkipleri şöyle özetleyebiliriz:
- Peygamberler için “aleyhisselâm”;
- Hâtemü’l-enbiya ve mürselîn Efendimiz için “aleyhissalâtü vesselâm, sallallâhu aleyhi vesellem v.s.”;
- Ashab-ı kiram için –sizin de belirttiğiniz gibi- "radıyallahu anh"... "Radıyallahu anh: Li-yerda: Allah razı olsun' manasınadır. Hayır umarak ve hırsımızdan dolayı, istikbâlde vuku bulacak şeyi mâzide tahakkuk etmiş gibi kabul ediyoruz." [Süleyman Hilmi Tunahan (k.s.), Ali Erol, Hatıratım, s. 62]
- Tâbiîn ve Tebe-i Tâbiîn hakkında, “rahimehullah”;
- Onlardan sonrakilere, “gaferahullah”;
- Ulema için “rahımehullah, rahmetullahi aleyh”;
- Evliyaullah hakkında “kuddise sırruh”;
- Sıradan mü’minler için Türkçemizde,“Allah rahmet etsin, Rabbim taksiratını affetsin, merhum-merhume-rahmetli” denilir.
Velhasıl usûl ve âdab budur. Ancak bu bir farz veya vacip değildir elbette. Dolayısiyle başkaları için de denilebilir; nitekim bazıları hakkında zaman zaman “Allah razı olsun” diyoruz değil mi?
Selam ve dualarımla...