Selamün aleyküm hocam; bazı sorularım olacak.
1- Erkeklere kırmızı giymek caiz midir?
2- Kadının çalışmasında hüküm nedir?
3- Kişinin oturduğu ev haricinde kiralık evi varsa o ev için zekat düşer mi?
*******
Ve aleyküm selam.
1) Erkekelerin kırmızı renk giyinmesi
Hilal İbnu Amir (r.a.) babasından naklediyor: “Rasûlullah’ı (s.a.v.) Mina'da halka hitap ederken gördüm. Sırtında kırmızı bir bürde vardı ve katırının üzerinde idi. Hz. Ali (r.a.) de önüne durmuş, Efendimiz sallallahu aleyhi vesellemin söylediklerini tekrarlıyordu.” [Ebu Davud, Sünen, Libas 21, Hadis no: 4073]
Bu rivayet Rasulullah Efendimizin (s.a.v.) kırmızı renkli elbise giydiğine delalet etmektedir. Erkeklerin kırmızı giymesini hoş karşılamadığını ifade eden rivayetler de var. Bunlardan biri şöyledir: Benî Esed'den bir kadın sahabe anlatıyor:
“Bir gün, Rasûlullah’ın (s.a.v.) zevcelerinden Hz. Zeyneb'in yanında idim ve kızıl toprakla onun elbiselerini boyuyorduk. Biz bu işle meşgulken Rasûlullah (s.a.v.) çıkageldi. Ancak kızıl toprağı görünce geri döndü. Zeynep bu hali görünce, Efendimiz sallallahu aleyhi vesellemin bunu mekruh addettiğini anladı ve derhal elbiselerini yıkadı ve bütün kırmızılığı örttü/giderdi. Efendimiz (s.a.v.) geri döndü ve aniden geldi. (Boyadan) hiçbir şey görmeyince içeri girdi.” [Ebu Davud, Sünen, Libas 20, Hadis no. 4071]
Bu sebeple renk hususunda mezhepler ihtilaf etmiştir. Rivayetlerin değerlendirilmesi şöyledir:
Kırmızı renk erkekler için Hanefîlerce “mekruh”tur. Şafiî, Malikî gibi bazılarına göre de “mübah”tır.
2) Kadının çalışması
İslam hukukunda kadın çalışma mecburiyetinde değildir. Ne kadar varlıklı olursan olsun, onun geçimini-nafakasını kocası temin etmek zorundadır. Ancak çalışmaya mecbur kalmışsa, tesettürüne, edebine-ahlâkına, harama-helâle riayet ederek müsait yer ve şartlarda çalışabilir. Fakat bu hiçbir zaman zaruret sınırlarını aşmamalı, keyfe keder bir çalışma olmamalıdır.
3) Kiralık evin zekâtı
Kiralık evin kendi değerinden değil, getirisinden yani kirası üzerinden zekât verilir. Zekâta tabi başka varlıkların da mevcutsa, kira gelirini de onlara ilave ederek hepsi üzerinden hesaplar verirsin zekâtını, mâli cihadını… Başka gelirin yoksa ve kira gelirin de zekât nisabını bulmuyorsa, haliyle zekât da gerekmez.