selamun elyküm hocam
1-abdestte birinci yıkama da kuru yer kaldığında tekrar elimi çeşmeye götürüp yeni suyla o kalan yeri yıkıyordum.ama bir yerde kolda kalan ıslaklık ile o yeri ıslatmak gerekir diyor.tekrar yeni su ile yıkamakla abdest olmaz mı.
2-özellikle şu şekilde çok yapıyorlar.birinci yıkama da kuru yer kalsa da zaten ikinci ve üçüncü yıkamalar da o kalan yerleri yıkarız diye çok önemsemiyorlar.bu şekilde de caiz olur mu. engin
*******
Ve aleyküm selam.
Abdest organlarını üçer kez yıkamak abdestin sünnetlerindendir. Bunlardan biri farz, diğer ikisi sünnettir. Üçten fazla veya üçten az yıkamak sünnete aykırıdır. Şüphe sebebiyle veya su azlığı dolayısıyla bu sayılar azaltılıp çoğaltılabilir.
Bunu böylece tesbit ettikten sonra sizin sorunuza gelecek olursak…
1) Alınan ilk suyla bir âzayı tamamen yıkamak esastır. İkinci, üçüncü yıkamalarda da usûl aynen böyle olmalıdır. Yeniden bir su almak israfa girer. Kanaatimce onun için ‘kolda kalan ıslaklık ile o yeri ıslatmak gerekir’ denilmiş olabilir. Tekrardan alacağınız yeni bir suyla yıkamanız halinde de abdestiniz olur olmasına ama, sünnete uymamış olursunuz.
2) Bu sorunuzun cevabı da aslında ilk maddede verilmiş oldu. Yani kabaca ifade etmek icap ederse, abdest caizdir, fakat sünnet sevabından mahrum kalınır. Bu sünnetin uygulanmasında aslolan; bütün âzaları tam ve kâmil manada üçer kere yıkamaktır. Üç kere su döküp de organın bütününü ancak bir veya iki kez yıkamak değildir.
Velhâsıl ölçü, onun bunun ne yaptığı ya da ne söylediği değil, amelde mezhebimizin fıkhî ölçüleridir, müçtehitlerimizin o yöndeki içtihatlarıdır.
Sana ve senin şahsında bütün kardeşlerimize tavsiyem; bu ve benzeri basit ilmihal bilgilerini oraya buraya soruncaya kadar, fıkıh kitaplarından açıp bu meseleleri güzelce öğrenmenizdir.