Selamün aleyküm hocam. kültür balıkçılığında domuzdan elde edilen yemle beslenen balıkları yemek helal olur mu? ayşe dürdane delioğlu – facebook
*******
Ve aleyküm selam.
Değerli kardeşim;
Malum olduğu üzere domuz eti, yüce dinimiz İslâm’da haram kılınmıştır. Cenab-ı Hak buyuruyor ki:
“Ölü (leş), kan, domuz eti, Allah'tan başkası adına kesilen, boğulmuş, (taş-ağaç vb. ile) vurulup öldürülmüş, yukarıdan (yüksekten-uçurumdan) yuvarlanıp ölmüş, süsülmüş (boynuzlanıp ölmüş) , yırtıcı hayvanlar tarafından yenmiş olup da henüz canlı iken kesmedikleriniz, dikili taşlar / putlar üzerine boğazlananlar ve fal oklarıyla / zarlarla kısmet aramanız-paylaşmanız size haram kılındı. Bunlar birer fısktır / yoldan çıkıştır...” [Maide suresi, 3]
Bu ayet-i celilede geçen maddelerin / ürünlerin yenilmesinin haramlılığı insanlara yöneliktir. Bu bakımdan içerisinde domuz katkısı bulunan ürünlerin yem sanayiinde kullanılması, tam olarak “domuz etinin yenmesi” manasına gelmez. Çünkü bu nevi yemler gerek imalat döneminde gerek bunları yiyen hayvanların vücudunda değişime uğramakta, domuz eti olmaktan hükmen çıkmış olmaktadırlar. Bu sebeple sağlık açısından bir sıkıntı / problem bulunmaması kaydıyla, bu tür yemlerle beslenen hayvanların belli şartlara uyularak etini yemek şer’an mahzurlu olmaz. Nitekim pislik yiyen tavuk v.s. gibi hayvanların (cellâle) eti, kesimden önce belli bir süre bekletilmeleri ve bu sürede temiz yemlerle beslenmeleri kaydıyla yenilebilmektedir. [İbn Nüceym, el-Bahru’r-raik, 8, 207] Bu itibarla bahsi geçen durumda balıkların da bir süre temiz yemlerle beslendikten sonra satışa sunulması gerekir. Öte yandan domuz sütü ile beslenen bir hayvanın etinin yenmesinde bir mahzur bulunmadığı fakihler / âlimler tarafından açıkça belirtilmiştir. [Serahsî, el-Mebsut, 2, 255; Kasânî, Bedâiu’s-sanai, 5, 40]
Şu var ki, Müslümanların, domuz yetiştirilmesini ve ticaretini teşvik etme durumuna düşmemeleri için, alternatif ürünler aramaya yönelmeleri, dinin umumi esasları / umdeleri açısından daha önemli ve daha uygundur.