Halis hocam selamlar. "Mevlana Celaleddin-i Rumi" nin ehli sünnet velcemaat itikadına uygunluğu, Mesnevi'nin okunabilir bir kitap olup olmadığı hakkında ne dersiniz. Selam ve muhabbetlerimle… İsim mahfuz

*******

Ve aleyküm selam hocam;

Hz. Mevlana’nın Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat itiqadıyla mu‘teqıd olduğu muhakkak, bunda şüphe yok. Fakat mâlumunuz, meşreb itibariyle zikr-i cehrî yoluna müntesip. Dolayısiyle zikr-i hafî ve cehrî farklılıkları ile tarikattaki şathiyyeleri bir vâkıadır, âşikârdır. Bu sebeple hayli tenkide / tenkidlere uğradıkları da malumunuz. Detaylı bilgi için bkz. http://halisece.com/sorulara-cevaplar/1361-mevlana-celaleddin-i-rumi-hazretleri.html

Tarikat-ı Aliyye-i Nakşibendiyye-i Müceddidin silsilesi büykleri (kaddesallahu esrarahum), onun hakkında, “tarikatın çocuğu” ifadesini kullanmışlardır. Kendisi zaten velâyet-i suğra makamında bir velidir. Velâyet-i ulyâ bir yana, velâyet-i kübrâ makamında bile değildir. Ama onun hakkındaki bu sözler, bizim gibi âcizler için -hâşâ- bir tenkid filan değil, sadece bilinen-bildirilenler çerçevesinde bir durum tesbitinden ibarettir. Bunu da hâssaten belirtmiş olalım; istismara, yanlış değerlendirmelere meydan vermiş olmayalım.  

Mesnevi’yi de gene bu kıstaslar çerçevesinde değerlendirmek gerekir. Enteresandır, Mesnevi’nin başında Besmele yoktur. Tabii buna te’lif ve tasnif diliyle-usûliyle kendi açılarından mâkul ve mantıklı izahlar getirenler olabilir, mümkündür. Ancak bu sebeple, ilim ve irfan bâbında bizce şahsiyeti-kıymeti müsellem bir zâtın (r.aleyh), Mesnevî hakkında “Besmelesiz kitap” tabirini kullandığını da hatırlatmak isterim.

Ayrıca zikr-i hafî yolu ekâbirinin (kaddesallahu esrarahum) eserlerini, bahusus Mektûbât-ı İmam-ı Rabbâni’yi, Mektuplar’ı, Risâle-i Kibrît-i Ahmer, İksîr-i Ulûlm ve Mârifet gibi eserleri okuyan ve onlardan feyizyâb olan bir mü’minin, Mesnevî ve benzeri eserlerden manevi hazz alabileceklerini zannetmiyorum. Olsa olsa, bâtınî inkıbaz hallerinde edebî bir zevk ya da başka maksatlarla vakit ayırıp okuyabilirler. Yoksa manevi açıdan istifâde ve istifâzaları bahis mevzuu olmaz.

Mevlevî Tarikatı’nın günümüzde geldiği noktadaki hâl-i pür-melâli için de lütfen bkz. http://halisece.com/sorulara-cevaplar/658-mevlevi-tarikati-nasil-tahrif-edildi.html

Sema ve raks hakkında bkz. http://halisece.com/tasavvuf/291-edebiyat-ve-siir-tasavvufta-raks-sema-teganni-musiki.html

Allah’a emanet olunuz.

Go to top