Selamun aleyküm değerli hocam. İnternette sıkça rastladığımız sene başı sene sonu duaları sahih hadis midir? Bu tür rivayetlerle (eğer sahih değilse) amel etsek bid'at'mi işlemiş oluruz? Emre Karkar – Gmail
*******
Ve aleyküm selam değerli kardeşim;
İnternette sıkça rastladığınız sene başı sene sonu vb. dualarla alakalı nakillerin sıhhat derecelerini bize değil de, onları kaleme alıp tab edenlere sormanız daha isabetli olur. Kaldı ki kopyaladığınız metinlerin sonlarında kaynakları da belirtilmiş. Kuşkunuz varsa kontrol edebilirsiniz.
Bir başka okuyucumuzun benzer mevzularla ilgili sorusuna şu cevabı vermiş idik. Lütfen siz de dikkatle okuyun:
“Bu sorduklarından ötürü ayrıca bilmende fayda var; söz konusu o kaynakların hemen hepsi de birer mev’iza ve irşat kitabıdır. Muhaddislere göre, ahkâmla alakalı hadislerin mütevâter veya meşhur olması gerekir ama, amellerin faziletleriyle, mükâfatlarıyla ilgili olan hadisler zayıf da olabilir. Nitekim İmam Ahmed b. Hanbel (rh.) bu mevzuda şöyle demiştir: ‘Biz ahkâmla ilgili hadisleri kaydederken elimizi sıkı tutar, sık dokuruz. Amellerin faziletleriyle (ve bunların makâfatıyla) alakalı olunca, ellerimizi biraz gevşek tutarız.’
“Bu sebeple, mezkür hadislerinin ve benzerlerinin zafiyetini bahane ederek ileri geri konuşanlar, çok büyük bir yanlışlık içinde olabilirler. Nitekim ‘mevzu’ olduğu iddia edilen nice hadislerin, zamanla sıhhati tebellür etmiştir. Her şey kuru zahirî ilimle hallolmaz. Bâtına da ihtiyaç vardır. Hem de çoook… Binaenaleyh sadece burada adı geçen eserler de değil, İmam-ı Rabbanî (k.s.) hazretlerinin Mektubat'ında, sair tasavvufî eserlerde, siyer, tefsirler ve hadis şerh ve haşiyelerinde de, hadis usûlü kriterlerince zayıf olduğu iddia edilen bu nevi hadisler çoktur ve bu husus, hiçbir zaman bu eserlerin ve müelliflerinin kıymetini düşürmez, değerinden bir şey kaybettirmez. Kütüb-i Tis’a’da, hatta Kütüb-i Sitte’de dahi belli sebeplere binaen zayıf kabul edilen hadislere yer verilmişken, hüküm istinbatında mesnet olmayan mev’iza ve irşat kitaplarında bu çeşit hadislerin varlığı gayet tabiidir. Kaldı ki, Aliyyü’l-Kaarî, Aclunî (rahımehumallah) gibi âlimlerin de ifade ettiği gibi bu husus, her zayıf hadisin manası yanlış, demek de değildir. Hatta aynı metni ihtiva eden hadislerden biri senedinden dolayı zayıf kabul edilirken, diğer nakli sahih kabul edilmektedir.” Bkz. http://www.halisece.com/sorulara-cevaplar/2498-cennette-yuz-derece-vardir-bir-tanesi-butun-alemleri-icine-alir.html
Binaenaleyh, metinlerinde itikadî bakımdan hiçbir aykırılık bulunmayan bu dua, niyaz ve ilticaları okumak niçin bid’at olsun! Fakat daha önceki cevaplarımızda hatırlattığımız usûl ve âdâbı da hiçbir zaman hatırdan çıkartmayınız!
Sene sonu ve ve başındaki ibadet ve dualarla ilgili detaylı bilgi için ayrıca bkz. http://www.halisece.com/sorulara-cevaplar/2178-kameri-yilbasi-muharrem-ayi-ve-bu-ayda-tavsiye-olunan-ibadetler.html