Kişi bir talakla eşini boşar, iddet süresinde geri döner, fakat evliliklerini sürdürürlerken ilk olaydan 1 yıl sonra tekrar 1 talakla daha boşarsa, bu 2 talak mı yoksa 1 talak mı sayılır?
*******
Nikâh, bilindiği üzere bir bakıma ibadet, bir bakıma da akittir/sözleşmedir. Kadın ve erkeğin bir araya gelmesi de ayrılması da bu akit üzerinden cereyan eder, yürür. Yani nikâh akdi, iki kişinin bir arada bulunma, beraber yaşabilme hâlini belirler. Bir talak/boşama gerçekleştiğinde, bu akit o boşama işlemini üzerine alır.
Ezcümle nikâh akdinin üç düğümü vardır. Boşamalardan her biri bu düğümlerden birini çözmektedir. Bir boşama vukuunda bu düğümlerden biri çözülmüştür. Bir değil, beş değil,… elli yıl sonra bile o nikâh artık iki düğümlüdür. O nikâhın üzerine bir düğüm daha ilave edilemez. Çünkü nikâh, akdi yansıtmaktadır. Akit de önceden yapılmış bitmiştir.
Ric’î (dönüşü olan) talak demek, geri kalan iki düğüm üzerinden evliliği devam ettirmeyi kabul etmek demektir. Ama bu iki düğüm, helalliği sağlama bakımından üç düğümle aynı güçtedir. Bir başka talak daha gerçekleşecek olsa yine durum aynı olur. Üçüncü talakta ise, artık akdin üç düğümü de çözüldüğü için malum olduğu gibi, kadın başka biri ile bir akitten ve o akit de usûlüne göre çözüldükten sonra ancak (eski koca ile) yeni bir akit/nikâh imkânı doğar ki, bu sıfır bir akittir, eskisi ile hiçbir ilişkisi yoktur. Dolayısiyle bu durumda kişi, talaktaki üç bağın üçüne de sahiptir.
Ric’î talakta yani birinci düğümün çözülmesinin ardından kalan iki düğümle beraber erkek ric’at yapacaksa, geri dönmeyi düşünürse, bu, kadının üç aybaşı olup temizlenmesine denk olacak bir süreden önce (yaklaşık olarak üç aydan evvel) gerçekleşmelidir. Eğer üç aybaşı dönemi geçtikten sonra erkek böyle bir dönüş yapacaksa, geri kalan iki düğüm de kendiliğinden çözülmüş olacağından erkek ancak yeni bir akitle (mehir ve nikâhla) kadının karşısına çıkabilir. Ve yine sıfırdan bir akit yaparak evlenebilirler.