Selamün aleyküm kıymetli hocam, namazla ilgili aklıma takılan bazı sorular var. Kısa sorular olmasından dolayı tek soruda birleştirdim. Sizi meşgul etmemek için internette araştırdım ama hep farklı cevaplarla karşılaştım.

1-) Rükuya eğilmeden önce eller yana salınır mı, yoksa salınmadan direkt rükuya mı eğilmek gerekir? Eğer, önce eller yana salınacaksa tekbir ile beraber mi salınır, yoksa eller salındıktan sonra mı tekbire başlanır?

2-) ''Allahümme entesselam..'' duası her selamdan sonra mı okunur, sadece farz namazın selamından sonra mı okunur? Aynı şekilde selamdan sonraki 3 istiğfar sünnet namazların selamlarından sonra da okunmalı mı?

3-) Namaz tesbihatı kitaplarının hemen hepsinde namazdan sonraki salavat siğası ''Allahümme sallli ala seyyidina Muhammedin ve ala seyyidina Muhammed.'' olarak geçiyor. Halbuki salat ve selamın birlikte okunmasının daha faziletli olduğu biliniyor. Yaygın olarak kullanılan siğada ''selam'' lafzı olmamasının bir sebebi var mı?

4-) Yatsı namazını evde kılarken tesbihat vitirden önce mi yapılmalı? Vitirden sonra ''Subhanel Melikil Kuddüs'' duası tavsiye ediliyor. Bu dua salavatı şerifeden önce mi okunacak? Ayrıca, vitirden sonra nafile namaz kılınır mı? Yatsıdan sonra nafile namaz kılınacaksa bu vitirden önce mi olmalıdır?

5-) ''Allahümme inni ukaddimu ileyke...'' diye başlayan ve Ayetel Kürsi'den önce okunması tavsiye edilen dua ile ilgili bir sorum var; 

-Euzubesmele çekip bu duayı okuyup, ardından Ayetel Kürsi okunması gerek deniyor. Yani duadan önce euzubesmele okunduğu için Ayetel Kürsi okumadan önce tekrar euzubesmeleye gerek olmadığı söyleniyor.

Sizce bu doğru mu? Bu duanın okunuş şekliyle ilgili özel bir durum mu acaba? Ayet değil de Sure okunsaydı durum farklı mı olurdu? Duaya kaynak olarak Hakim Tirmizi Nevadirul Usul bab255 3/267 ve Suyuti Camiul ehadis no412 1/23 gösteriliyor. Bu kaynaklarda bir açıklama var mı?

Allahu Teala sizden razı olsun. 

*******

Ve aleyküm selam kardeşim;

Öncelikle hatırlatmakta fayda görüyorum; bu gibi hususlarda efrâd-ı ümmet olarak sizlerin-bizlerin mevcut uygulamaları esas almamız yeterlidir. Farklı tatbikatlar da elbette ki olmuştur, hepsinin de Sünnet’te müstenidatı vardır, yapmak isteyenler yapabilir. Biz ibadet-taat, zikir-fikir, tesbih-tahmid-tekbir ve tehlilden yorulabilir, bitkin düşebiliriz ama Hz. Mevlâ’nın sevap yazmaktan, mükâfat vermekten bıkıp usanması mevzuu bahis değildir. O bakımdan dinde ifrat ve tefritten kaçınmak, itidâli / orta yolu tercih etmek gerekir. Benzer ikazlar için bk. http://halisece.com/sorulara-cevaplar/2393-esmaul-husna.html

Bakıyorum, hem “… namazla ilgili aklıma takılan bazı sorular var. Kısa sorular olmasından dolayı tek soruda birleştirdim. Sizi meşgul etmemek için internette araştırdım ama hep farklı cevaplarla karşılaştım” demişsin… Hem de beş soruyu matruşka gibi içi içe katlamış, neredeyse 5x5 soru haline getirmişsin. İyi ki de ‘kısa sorular’mış! Ya bir de uzun olsaydı, acaba nasıl olurdu? Keşke internette aramayı sürdürseydin de bizi gene meşgul etmeseydin. Bunlar kimi ne kadar ilgilendirir ki Allah aşkına!..

…dedikten sonra bu gereksiz sorularınızı kısa da olsa cevaplamaya çalışalım.

1-) Rükuya eğilmeden önce eller yana salınır mı, yoksa salınmadan direkt rükuya mı eğilmek gerekir? Eğer, önce eller yana salınacaksa tekbir ile beraber mi salınır, yoksa eller salındıktan sonra mı tekbire başlanır?

-Eller yana salınıp akabinde “Allâhu Ekber” denerek rukûa eğilinir.

2-) ''Allahümme entesselam..'' duası her selamdan sonra mı okunur, sadece farz namazın selamından sonra mı okunur? Aynı şekilde selamdan sonraki 3 istiğfar sünnet namazların selamlarından sonra da okunmalı mı?

-Farz, vacip, sünnet / nafile… bütün namazdan sonra, selamın ardından okunur.

“Hz. Sevban (r.a.) anlatığına göre, ‘Rasûlullah (s.a.v.) selâm verdikten sonra üç kere ‘istiğfar’ eder, ardından 'Allâhümme ente’s-selâm...’ duasını okurdu.” [Bkz. Müslim, Sahih, Mesacid, 135,136; Ebu Davud, Sünen, Salat/Vitr, 360; Tirmizî, Sünen, Salat, 224; Nesaî, Sünen, Sehiv, 81; İbn Mace, Sünen, İkame, 32] Burada kastedilen, farz namazdan selâm verdikten sonradır.

Son sünnetten veya en son kıldığımız başka bir namazdan sonra da, üç kere “Estağfirullâhe’l-azıym ellezî lî ilâhe illâ hüve’l-hayye’l-kayyûme ve etûbü ileyhdenebilir. Ayrıca bk.

http://www.halisece.com/sorulara-cevaplar/2373-70-istigfar.html

http://www.halisece.com/sorulara-cevaplar/2025-namazdan-once-ve-sonra-istigfar.html

3-) Namaz tesbihatı kitaplarının hemen hepsinde namazdan sonraki salavat siğası ''Allahümme sallli ala seyyidina Muhammedin ve ala seyyidina Muhammed.'' olarak geçiyor. Halbuki salat ve selamın birlikte okunmasının daha faziletli olduğu biliniyor. Yaygın olarak kullanılan siğada ''selam'' lafzı olmamasının bir sebebi var mı?

-Amel ve ibadetlerle alakalı her uygulama esasta nasslara istinad eder. Rasûlullah (s.a.v.) salavatlarda böyle de okunmasını tâlim buyurmuşlardır, bunda bir sıkıntı yok. Yani müstakillen salât da olabilir, birlikte salât u selâm da olabilir, her ikisiyle alakalı rivayetler Sünnet’te mevcuttur. [Bk. Buhârî, Sahih, Deavât, 33, Enbiya, 8; Müslim, Sahih, Salât, 65, 66, 69 Hadis no: 406, 407; İmam Mâlik, Muvatta’, Kasru's-Salât, 66-67] Tesbîhat için Ayrıca bk. http://halisece.com/sorulara-cevaplar/1379-yemek-duasi-ve-namaz-sonrasi-tesbihat.html

4-) Yatsı namazını evde kılarken tesbihat vitirden önce mi yapılmalı? Vitirden sonra ''Subhanel Melikil Kuddüs'' duası tavsiye ediliyor. Bu dua salavatı şerifeden önce mi okunacak? Ayrıca, vitirden sonra nafile namaz kılınır mı? Yatsıdan sonra nafile namaz kılınacaksa bu vitirden önce mi olmalıdır?

-Vitr’i geceye tehir etmeyip kılacaksan, tesbihatı da vitirden sonra yaparsın.

-Salavatın, duanın öncesinde okunması tavsiye ediliyorsa öncesinde, sonrasında okunsun deniliyorsa sonrasında okursun. Ancak salavatın, duanın hem öncesinde hem de sonrasında okunması daha iyi olur. Duayı salavatla sur içine almış olursun.

-Hadis-i şerifte, “Geceleyin kıldığınız namazın sonunu vitir yapın.” [Buhârî, Sahih, Salât, 84,  Vitir, 4; Müslim, Sahih, Müsâfirîn, 151] buyrulmuştur. Sünnete muvafık olan budur. Lakin vitirden sonra da nafile kılınabilir. Nitekim, yatsı namazından sonra vitir namazını kılıp, bir miktar uyuduktan sonra teheccüde kalktığımızda, tekrar vitir kılmaya gerek yoktur. Hadisteki tavsiye, vitri kılmamış olanlar içindir. Aslında bir maddedeki soru cümleleri birbiriyle içi içe… Tekrarlanının gereği yok ama, gene de belirtelim; yukardaki hadise göre, tabii ki yatsıdan sonra nafile kılacaksa bunu vitirden önce kılması sünnete / âdâba uygun olur.

5-) ''Allahümme inni ukaddimu ileyke...'' diye başlayan ve Ayetel Kürsi'den önce okunması tavsiye edilen dua ile ilgili bir sorum var; 

-Euzubesmele çekip bu duayı okuyup, ardından Ayetel Kürsi okunması gerek deniyor. Yani duadan önce euzubesmele okunduğu için Ayetel Kürsi okumadan önce tekrar euzubesmeleye gerek olmadığı söyleniyor.

Sizce bu doğru mu? Bu duanın okunuş şekliyle ilgili özel bir durum mu acaba? Ayet değil de Sure okunsaydı durum farklı mı olurdu? Duaya kaynak olarak Hakim Tirmizi Nevadirul Usul bab255 3/267 ve Suyuti Camiul ehadis no412 1/23 gösteriliyor. Bu kaynaklarda bir açıklama var mı?

-Dua için Eûzü ve Besmele çekilmesi gerekmez, çekerseniz de bir şey icap etmez. Ama şayet o duanın başında Eûzü-Besmele okunması tavsiye ediliyorsa, münasip olan tavsiye edildiği gibi okunmasıdır. Duanın ardından okunan Âyetü’l-Kürsî de Kur’an niyetiyle olmayıp dua-zikir mevkiinde okunduğu için Eûzü-Besmele gerekmez. Bu hususla ilgili ayrıca bk. http://halisece.com/sorulara-cevaplar/2390-fataihai-serif.html

Canım kardeşim bak;

Eğer bütün bunları yapmak, hassâsiyetle ibadetlerinde tatbik etmek için soruyorsan ne a’lâ… Allah mübarek kılsın, bolca ecirler ihsan etsin. Yok, eğer iş olsun diye soruyorsan; vebâli, özellikle sorup öğrenip amel etmeme vebâli de omuzuna biner, haberin olsun. Bizim hukukumuz da cabası!

Bir daha da bizi-siteyi, kafana doladığın ve genel okuyucu kitlesini pek de ilgilendirmeyen böylesi gereksiz teferruatla meşgul etmezsen memnun oluruz. 

Go to top