Erkeklerin takmaları caiz olan gümüş yüzüğün en fazla kaç gram olması gerekir? Ahmet Coşar - İstanbul
*******
Gümüş yüzük takınmak sünnettir. Bkz. http://halisece.com/sorulara-cevaplar/2218-titanyum-yuzuk-ve-sun-i-ipek-kravat.html
Erkeklerin takındıkları gümüş yüzük 3 gramdan fazla olmamalıdır.
3 gramdan fazla olan gümüş yüzüğün hükmü haram veya tahrimen mekruh olarak değerlendirilmiştir. Hanefî mezhebine göre caiz olan gümüş yüzüğün ağırlığı, en çok bir miskal (2, 975 gram) yaklaşık 3 gramdır. Şâfiî mezhebine göre de 3 gramdır. [Bkz. ez-Zuhaylî, el-Fıkhu’l-İslamî ve Edülletühü, 3, 547; el-Cezîrî, Kitâbü’l-Fıkhi ale’l-Mezahibi’l-Erbaa, 2, 17]
Ancak bazı Şâfiî alimlerine göre, bulunulan yerdeki örfe göre şayet 3 gramdan az bir miktar fazla da olsa bir şey olmaz. Malikî ve Hanbelîlere göre, miktarı daha azdır. [Bkz. a.g.e. ve bölümler]
İslâm'a göre; erkekler de kadınlar da yüzük takabilirler. Ancak, yüzüğün takılış maksadı ve yapıldığı madde ile ilgili bazı şartların gözetilmesi gerekir.
Hanefî mezhebine göre, maddesi ne olursa olsun ihtiyaç duyulmaması halinde yüzük takılmaması daha iyidir.
Altından yapılan yüzükleri erkekler takamazlar; takarlarsa haram işlemiş olurlar. Kadınlar ise takabilirler. [Bkz. el-Mevsılî, el-İhtiyar fi Ta'lili'l-Muhtâr, Mısır, 4, 224: el-Merginânî, el-Hidaye, 4, 82; İbn Âbidîn, Reddü'l-Muhtâr, İstanbul, 1233, 5, 216]
Âlemlere rahmet Efendimiz (s.a.v.) bir hadis-i şeriflernde buyurmuşlardır ki; “İpek ve altın ümmetimin erkeklerine haram, kadınlarına helâl kılınmıştır.” [Tirmizî, Sünen, Libas, 1]
Gümüşten yapılan yüzüğü hem erkekler hem de kadınlar takınabilirler. Ancak, erkeklerin takacakları yüzüğün, kadınların taktıklarına benzememesi ve yukarıda belirtildiği üzere ağırlığının 3 gramdan daha fazla olmaması gerekir. [Bkz.el-Cezîrî, a.g.e., 2, 16; Alâuddîn Âbidîn, el-Hediyyetü'l-Alâiyye, 1978, 318]
Demir, bakır, kurşun ve tunç gibi madenlerden yapılan yüzükler hem erkeklere hem de kadınlara mekruhtur. [el-Mevsılî, a.g.e., 4, 224] Akîk ve yeşim gibi kıymetli taşlardan yapılanlar ise kadın ve erkek herkes için caizdir. [İbn Âbidin, a.g.e., 5, 315] Ayrıca bkz. http://halisece.com/sorulara-cevaplar/650-yuzuk-meselesi.html
Yüzüğün kaşına Allah Teala’nın, Rasûlü’nün (s.a.v.) ya da kişinin kendi adının işletilmesinde şer’an mahzur yoktur. Ancak kaşında Allah'ın ismi veya Rasûlü’nün adının yazılı olduğu bir yüzükle helâya giren kişi, yüzüğünü gizlemelidir. Eğer yüzük sol elinde ise taharetleneceğinde parmağından mutlaka çıkarmalıdır. [İbn Âbidin, a.g.e., 5, 317] İhtiyat ve takvaya en uygun olan da, tuvalete girmeden çıkarmak, hatta üzerinde bulundurmamaktır.
Rasûlullah Efendimiz (s.a.v.), orta ve şehadet parmağına yüzük takmayı yasaklamıştır. Yüzüğün, küçük parmak ile onun yanındaki parmağa takılması sünnete daha uygun bulunmaktadır. [Bkz. İbn Âbidîn, Reddü'l-Muhtâr, 5, 316; Kâmil Miras, Tecrid-i Sarih Tercemesi, 12, 108]
***
Son devir dersiamlarından Tarîkat-ı Aliyye-i Nakşibendiyye-i Müceddidîn kolu silsilesinin son halkasını teşkil eden vâris-i Rasûl üstâzünâ Süleyman Hilmi Tunahan (k.s.) hazretlerinin yüzük mevzuundaki tavsiyeleri ise şöyledir:
“El parmaklarına yüzük takmak meselesi: Yüzük, sağ elin yüzük parmağına takılır. Orta parmağa ve küçük parmağa takılmaz. Rasûlullah Efendimiz (s.a.v.) hazretleri bir-iki defa küçük parmağa takmışlar ise de, bu ‘hasâis-ı nebî’dendir. Ve erkekler için altın isti’mâl etmek haramdır. Yüzük, sol elin hiçbir parmağına takılmaz; bilhassa hacı yüzükleri gibi yüzükler üzerinde Mekke ve Medine gibi mukaddes belde isimleri ve bazı yüzüklerde de Lafza-i Celâl gibi isimler bulunur. Taharette ise sol el kullanıldığından, böyle Lafza-i Celâl ve mukaddes beldeler bulunan yüzükler de, taharet mahallinde isti’mâl edilmiş olacağından pek büyük zararı tevlid eder. Zamanımızda böyle olduğu için yani sol elde kullanıldığından Bâsur hastalığı çok oluyor. Dikkat oluna!..
“Taharette kâğıt (tuvalet kâğıtları dışındaki yazmaya ve baskıya müsait kâğıtlar) kullanılmaz. Çünkü Lafza-i Celâl ve Kur’an-ı Azîmü’ş-şân (bu nevi) kâğıtlar üzerine yazılıyor (basılıyor). Kâğıdın ilk yapıldığı yer (Çin-Hindistan ülkeleri) olduğundan, Rasûlullah Efendimiz (s.a.v.) hazretleri o tarafa doğru ayağını uzatıp yatmamışlar.” [Ahbab Hocaefendi merhum, Notlar, s. 30]
***
Facebouk’a gelen bir soru ve cevabı:
Halis Ece: Sevgili kardeşim; evet, fıkıh kitaplarında şer’an küçük parmağa da yüzük takınılabileceğine dair bilgiler var. Nitekim bu yazıda biz de naklettik. Ama asıl sünnete uygun olan tek yüzük takınmaktır. Onu da yine yazının sonunda tırnak içerisinde şöyle kaydettik: "Yüzük sağ elin yüzük parmağına takılır. Orta parmağa ve küçük parmağa takılmaz. Rasûlullah Efendimiz (s.a.v.) hazretleri bir-iki defa küçük parmağa takmışlar ise de, bu ‘hasâis-ı nebî’dendir." Binaenaleyh bizim için geçerli değildir. Ancak buna rağmen iki yüzük takınılırsa şayet, her ikisinin birlikte ağırlığı gene bu miktarı, yani bir gümüş miskalini (3 gramı) geçmemelidir. Selam ve dualar...