Selamun aleyküm.Hocam.Ehli sünnetçe eşyanın varlığı sabittir.Ve Allah Celle celaluhu nun sıfatları insanların sıfatlarına benzemez ve aynı değildir.Burada şunu sormak istiyorum.Allahın varlığı kendinden ve ezeli ve ebedidir.İnsanıda Allah Celle celaluhu var etti.Burada Allah ile insan var olmak konusunda ve varlık denen şey(ontolojik olarak) bu açıdan aynı özelliğe sahip veya benzer olmuyor mu?Biz mümkün varlığız elbette.Ama yinede bu açıdan bir benzerlik olmuyor mu mantıken.Çünkü var olmak ve yok olmak iki seçenek.Üçüncüsü yok.Bu nedenle mi İbni Arabi eşyanın varlığını red etmiştir?İmam rabbani gölge varlığın harici varlığını kabul etmiş.Lakin bu kendine göre bir İçtihat mı yoksa tüm ehli sünnet eşyaya harici gölge hükmünü mü vermiştir?
Soru: ali tarafından yazıldı. Kategori: Soru - Cevap
*******
Ve aleyküm selam ali.
Evhamınızı ikiye ayıralım, maddeler halinde kısaca cevaplamaya çalışalım.
1. İlk soru: “…Allah ile insan var olmak konusunda ve varlık denen şey(ontolojik olarak) bu açıdan aynı özelliğe sahip veya benzer olmuyor mu?Biz mümkün varlığız elbette.Ama yinede bu açıdan bir benzerlik olmuyor mu mantıken.Çünkü var olmak ve yok olmak iki seçenek.Üçüncüsü yok.”
Cevap: Buna ne ilmî bakımdan, ne de akıl ve mantık açısından normal bir soru denebilir! Binaenaleyh bu nevi tutarsız tefelsüf ve tevehhüm için, kusura bakmayın ama, herhalde ancak ‘zırvanın zirvesi’ denebilir! Oysa saçmalamanın da bir sınırı olmalı, değil mi?
İşte Şeytan’ın bu vb. safsata ve vesveselerine kapılmamaları içindir ki, Ehl-i Sünnet ulemasınca Allahu Teâla’yı zâtî ve sübûtî sıfatları ile tanımak ve bilmek, büluğ çağına gelmiş her Müslümana vâciptir, denilmiştir. Mevzu hakkında detaylı bilgi ve bu vacibi îfa için bk.
http://www.halisece.com/akaid/766-allah-teala-nin-sifatlari.html
http://www.halisece.com/sorulara-cevaplar/621-allah-teala-nin-zati-sifatlari.html
http://www.halisece.com/sorulara-cevaplar/620-allah-teala-nin-subuti-sifatlari.html
http://www.halisece.com/sorulara-cevaplar/1370-allah-teala-nin-sifatlari.html
***
2. İkinci soru: “…Bu nedenle mi İbni Arabi eşyanın varlığını red etmiştir?İmam rabbani gölge varlığın harici varlığını kabul etmiş.Lakin bu kendine göre bir İçtihat mı yoksa tüm ehli sünnet eşyaya harici gölge hükmünü mü vermiştir?”
Cevap: Bu meseleler, İslâm âlimleri-ârifleri tarafından günümüze kadar defalaraca dile getirilip açıklanmış, tabiri caizse lime-lime edilmiş hususlardır. Çok merak ediyor, “tekerleği ve Amerika’yı yeniden keşfetme”yi arzu ediyorsan şayet, her iki zatın söylediklerini de Ehl-i Sünnet’in görüşünü de aslî kaynaklarından tahkik ve tedkik edebilirsin. Gerek Füsûs, gerek Mektûbta-ı İmam-ı Rabbani, gerekse de temel akaid kitaplarından… Ayrıca aşağıdaki linklere bakmayı da ihmâl etme, faydadan uzak olmaz.
http://www.halisece.com/sorulara-cevaplar/3675-esyanin-hakikati-2.html
http://www.halisece.com/akaid/131-qvahdet-i-vucuda-dair-en-kati-hukumq.html
http://halisece.com/sorulara-cevaplar/132-vahdeti-vucut-hakkinda-bir-soru.html