Soru: Yusuf tarafından yazıldı. Kategori: Soru - Cevap
*******
Ve aleyküm selam.
Üç sorunuzun üçü de daha önce sorulup cevaplanmış meseleler. Hatta biri var ki, çok kısa süre öncesi sizin tarafınızdan tevcih olunmuş idi. Bize sormak yerine sitede arayıversiydeniz rahatlıkla bulabilir, hem daha etraflıca yararlanabilirdiniz. Maalesef sürekli bunları söylemekten biz yorulduk. Ama ne hikmetse sizler bıkmadınız. Oysa vakit israfına sebep olduğunuzun farkında olmalısınız ki, bu da büyük vebaldir malumunuz. Bu ikaz ve hatırlatmaları tekraren yaptıktan sonra gelelim sorularınızın cevabına…
“…Sizin ve hemen hepimizin yaptığı gibi, evde ailece cemaatle namaz kılınabilir. Aile fertleri şu düzene göre dururlar:
Baba (tabii varsa ve arada ise) imam olur, erkek çocuklar onun arkasına, anne bir saf gerisine, kız çocukları da onun bir saf gerisine dururlar. Fakat yer müsait değilse, bunlar birer ayak boyu geri dururlar. Hep beraber cemaatle namazlarını eda ederler.
Evde sadece karı-koca varsa, bu durumda erkek imam olur, kadın da cemaat olur. Kadın, imamdan bir saf boyu geride durur. Fakat yer müsait değilse, kadın imamın topuk hızasını geçmeyecek şekilde yanında durabilir. Tam hizasında durursa namaz bozulur. Namazı bu şekilde cemaatle kılmak sünnettir, kılanlar cemaat sevabını alırlar…”
2. “Eşyada asıl olan mubahlıktır”. Yani aksine bir hüküm bulunmadıkça her şeyde esas olan mubah ve temiz olmasıdır. Başka bir ifadeyle, necis / pis olduğu kat’î olarak bilinmedikçe hepsi temiz kabul edilir. Ama temiz olup olmadığına dair bir şüpheniz varsa, bütün bunları yıkadıktan sonra kullanırsınız. Bu usûl ve yöntem ihtiyata daha uygun olur. Bkz. Ef'âl-i mükellefîn nedir? başlıklı yazının 5. Maddesi.
3. Evet, daha önceki sorunuza cevabımızda da belittiğimiz gibi, her an, her yerde abdestli olmak güzeldir, tavsiye ve tercihe şayan olan davranış odur. Ancak sohbet dinlemek için de şer’an tabii ki abdestli olma şartı yoktur. Hele hele bu dinleme arabada bir cihazdan olacaksa tabii ki caizdir. Abdestin farz ve şart olduğu yerler bellidir. Mesela Kur’an-ı Kerim’e dokunmak gibi… Kaldı ki abdestsiz olarak onu da okumak caizdir. Maamafih bu gibi şeyler, özellikle dikkat ve hassasiyet gerektiren istifade ve istifaza (bilgi edinme ve manevi hazz alma) gayesiyle sohbet dinleme gibi usûller / uygulamalar insanın sükûnet üzere derli toplu olup, dikkat ve hassasiyetini oraya teksif etmesini gerektirir. Aksi halde dağınık bir zihinle bunu yapmak, kendi kendini kandırmaktan öte geçmez. Bunu da unutmamak lazım... Meseleyle ilgisi bakımından aşağıdaki linklere de mutlaka bkz.
http://www.halisece.com/sorulara-cevaplar/2481-toplu-tasima-araclarinda-kur-an-okumak.html
http://www.halisece.com/sorulara-cevaplar/2403-2014-12-17-17-22-25.html
http://www.halisece.com/tasavvuf/207-daimi-murakabe-ve-daimi-zikir-hali.html